Jak zaplanować efektowne szkolenie

Efekty kursu w największym stopniu są zależne od zaplanowanej dydaktycznej strategii projektu szkoleniowego. Poszczególne metody przekazywania wiedzy najchętniej wykorzystywane przez rodzimych szkoleniowców w ostatnim czasie mogą być używane zamiennie. Wyróżniamy typy projektów szkoleniowych: w czasie wykonywania obowiązków, na stanowiskach wykonywania obowiązków i poza stanowiskiem pracy. Wówczas jest możliwość, aby w zależności od sytuacji prowadzić kursy szkoleniowe w specjalistycznych organizacjach ds. szkolenia, centrach seminaryjnych oraz w grach i symulacjach. Różnych wariantów strategii szkoleniowych i technik bywa wyjątkowo wiele, ale dokładny ich układ wynika z potrzeb zamawiającego przedsiębiorstwa. Szczegółowy przepis na szkolenie zaprezentowałem tu: Zaawansowane Gry Szkoleniowe Dla Pracowników
Teraz przedstawiam sposób definiowania podstawowych metod szkoleń dla menedżerów.
Gra – pokazuje typowe środowisko w firmie a także gospodarki oraz charakterystyczne procesy czy wzajemne oddziaływania. Odbywa się to w realiach oddającym uwarunkowania realiów przedsiębiorstwa. Pojawiają się również typowe nieporozumienia oraz problemy systemów zarządzania. Uczestnicy nie dostają wyłącznej możliwości kontrolowania sytuacji dlatego powinni liczyć na siebie. Rezultaty takiej formy dydaktycznej są zwykle oceniane. Tego typu metody uczą podejmowania decyzji, przewidywania ich konsekwencji i umiejętności współdziałania w zbiorowości ludzkiej.
Cykl casów – czyli przykłady z realnej firmy albo spreparowane sytuacje przekazane podczas sesji uczestnikom. Tego typu casy pokazują konieczność zajęcia się precyzyjnie opisanym, wziętym z życia problemem. Uczestnicy mają za zadanie przeanalizować i opisać problem, a następnie przedyskutować to z trenerem oraz resztą grupy. Taka metodyka z reguły zabiera większą ilość czasu.
Stanisław Nawrotny
Twórca tego wpisu jest absolwentem kierunku politologii Uniwersytetu Gdańskiego i studiów podyplomowych z zakresu programowania neurolingwistycznego. Posiada licencję Konsultanta Przedsiębiorczości BYN. Rozwija swoją firmę w Siemianowicach Śląskich. Od dwudziestu sezonów organizuje treningi i kreuje badania dotykające tematyki telemarketingu w sektorze „chemia i kosmetyki”.

TEMATY BOGA:
Gry Menedżerskie
Warsztaty dla pracowników
Gry na zamówienie
Mentoring
Symulacje Six Sigma
Kierowanie
Wydarzenia team building
Ćwiczenia dla coachów